Gazeta Podatkowa nr 91 (1236) z dnia 12.11.2015
Rozliczenie VAT od zaliczki
Klient w dniu 28 października br. wpłacił 300 zł zaliczki na poczet przyszłej dostawy towaru. Sprzedawca zaliczkę zaewidencjonował na kasie fiskalnej, ponadto wystawił fakturę dokumentującą jej otrzymanie. Towar został sprzedany w listopadzie br. Klient dopłacił 700 zł. Sprzedaż ujęto w kasie fiskalnej. Nie wystawiono faktury, ponieważ klient nie żądał jej wystawienia. Kiedy w tej sytuacji powstał obowiązek podatkowy od otrzymanej zaliczki?
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, np. zaliczkę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Wynika to z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Przedstawionej zasady nie stosuje się do czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, które nie mają miejsca w omawianej sytuacji.
Należy wskazać, że podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą zarówno dokonaną dostawę towaru czy świadczenie usług, jak i otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem tych czynności.
Zaliczki, co do zasady, dokumentowane są fakturami wystawianymi nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Przy czym faktury (z pewnymi pomijanymi tu wyjątkami) nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Reasumując, w przypadku zaliczki, o której mowa w pytaniu, obowiązek podatkowy powstał w październiku br.
www.RozliczeniaPodatkowe.pl - Rozliczenie podatku VAT:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVat.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|