Gazeta Podatkowa nr 35 (1492) z dnia 30.04.2018
Złożenie deklaracji VAT-7 w okresie zawieszenia
W okresie zawieszenia działalności chcę sprzedać składniki swojego majątku. Sprzedaży dokonam w maju 2018 r. Czy w takim przypadku powinienem złożyć deklarację VAT-7?
TAK. Przepisy o VAT przewidują sytuacje, kiedy to podatnik VAT nie ma obowiązku składania deklaracji VAT. Dotyczy to czynnych podatników VAT, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Wówczas nie muszą oni składać deklaracji VAT za te okresy rozliczeniowe, których dotyczy zawieszenie działalności. Jednak ustawodawca przewidział wyjątki od tej zasady. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy m.in. okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
Oznacza to, że Czytelnik będzie musiał złożyć deklarację VAT-7 i przesłać JPK_VAT za maj br., gdzie wykaże sprzedaż dokonaną w tym miesiącu, pomimo tego, że obecnie jego działalność jest zawieszona.
Przy czym należy dodać, że z art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT wynika, iż podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy, podlega wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT.
Ustawodawca uregulował przy tym kwestię dodatkowych obowiązków podatnika, który w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będzie wykonywał czynności opodatkowane podatkiem VAT. W myśl art. 96 ust. 9b ustawy o VAT, podatnik ten ma wówczas obowiązek przed dniem:
1) zawieszenia działalności gospodarczej albo
2) rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
- zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym będzie wykonywał te czynności.
W przypadku takiego zawiadomienia naczelnik urzędu skarbowego nie wykreśla podatnika z rejestru albo przywraca jego zarejestrowanie na okres wskazany w zawiadomieniu.
Jeżeli więc Czytelnik został wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych, jest obowiązany przed dniem dokonania sprzedaży zawiadomić o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym tego dokona.
www.RozliczeniaPodatkowe.pl - Rozliczenie podatku VAT:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVat.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|